شبهات کرونایی
چرا قم که به استناد روایات بلا از آن دور است گرفتار بیماری کرونا شد؟ با توجه به اینکه اولین موارد ابتلا به کرونا از شهر قم اعلام شده و با توجه به اینکه قم مرکز معنویت است، چرا کرونا ابتدا در قم شایع شد؟
آنچه از احادیث در مدح، عظمت و امنیت قم بیان شده، ناظر به بُعد معنوی این شهر است نه جنبه مادی و
مصونیت از بیماری جسمی لذا قم نیز مانند سایر بلاد در معرض بلایای طبیعی مثل سیل، زلزله و طوفان است و از این رو سفارش معصومین (علیهمالسلام) به توجه و سکونت در شهر قم و اطراف آن برای محفوظ ماندن از فتنههایی است که به ایمان و اعتقادات انسان آسیب میزند.
از مجموع روایات در باب شهر قم به این نکته به معنای انحرافات «فتنه» و «فتنه است» در مقابل «صیانت» رهنمون میشویم که مراد از مصونیت در این روایات فکری، اعتقادی و ایمانی است نه به معنای بیماری لذا امنیت مطلق از این قبیل روایات برداشت نمیشود.
بلکه شواهد تاریخی حاکی از وقوع بیماری و بلاهای طبیعی در این شهر است. همان طور که مسجدالحرام و کعبه به عنوان خانه امن الهی در قرآن معرفی شده است، بارها دچار ابتلائات شدید مثل سیل، ویرانی و آتشسوزی و … گردیده است.
اگر ذهنیت مؤمنین نیز در مورد امن بودن قم در مقابل بلاهای طبیعی باشد، در این صورت هیچگاه نباید به ساختن درمانگاه و بیمارستان مبادرت ورزند و صرفاً باید به حرمها مراجعه کنند، در حالی که چنین نیست. نباید تصور شود هر چیزی که مربوط به امامان و امامزادگان (علیهمالسلام) است باید بر خلاف قانون طبیعی خود پیش برود و همه چیز باید با معجزه حل و فصل شود، مثلاً اگر شیشهای کنار ضریح شکست، نباید دست را ببرد و یا اگر شخصی تروریست وارد حرم شده و عملیات انتحاری انجام دهد، نباید این اقدام منجر به تلفات شود، حال آنکه هر کدام از این اقدامات، اثر طبیعی خود را بر جای خواهد گذاشت، در جریان عملیات تروریستی سال 13۷3 در کنار ضریح امام رضا (علیهالسلام) تعدادی از زائران به شهادت رسیدند و یا عملیات تروریستی در حرم امامین عسکریین (علیهمالسلام) منجر به تخریب این حرم گردید.
قابل ذکر است بر اساس مستندات و اذعان مسئولین شیوع اولیه بیماری از قم نبوده؛ بلکه اولین اعلام مشاهده بیماری در ایران، توسط پزشکان متعهد شهر قم صورت گرفته است.